metodevalg

Metodevalg og tidlig pædagogisk indsats


Metodevalg og tidlig pædagogisk indsats

For pædagoger, specialpædagoger og andre fagpersoner i vuggestuen

Der bliver konstant udbudt nye pædagogiske metoder omkring Tidlig indsats og opsporing. Er det fordi, de gamle metoder ikke virker?

Metodevalget har vist sig at have stor betydning, når det drejer sig om at lykkes med at omsætte nye forståelser af Tidlig indsats og opsporing til pædagogisk praksis.

Kurset er designet ud fra det behov, pædagoger i praksis har, når de skal vælge den rigtige metode, der særligt bør satse på Tidlig opsporing.

Fra kommunale forskningsprojekter fra 2009-2014 ved man, at der generelt tværprofessionelt og monofagligt anvendes for mange metoder om Tidlig indsats. Resultatet er, at arbejdet bliver usystematisk og tværprofessionel fælles forståelse samt forældreinddragelse mangler.  

Indhold

  • Metoder om Tidlig indsats", der retter sig mod målgruppen 0-3 årige og deres problematikker
  • Øvelser i at vælge og anvende metoderne systematisk
  • Eksempler på, hvordan metoderne virker
  • Hvordan metoderne kan matches og kobles med institutionens aktuelle behov og meningsforståelse i egen praksis
  • Hvilke udfordringer, der kan være forbundet med at arbejde ud fra metoder, og hvordan metoderne bedst implementeres i en travl hverdag

Undervisningen skifter mellem fagoplæg og dialog med deltagerne.

Hvad får du med hjem til dig selv?

  • Du får nyttig viden om de teorier, der ligger til grund for de mest anvendte Tidlig indsats metoder.
  • Du får en præsentation af Tidlig indsats metoder for 0- 3 års målgruppen.
  • Du får aktuelle casestories fra institutioner, der har valgt metoder, som matcher med institutionens målgruppe, aktuelle udfordringer og medarbejderkompetencer.
  • Du får en præsentation af metoder, der særligt har fokus på en Tidlig opsporing og indsats i forhold til de potentielt og reelt udsatte børn og familier.


Hvad får du med hjem til din institution?

  • Viden om, hvordan du som pædagog og leder bedst kan arbejde med omsætning og implementering af den valgte metodetilgang til praksis
  • Hvordan du bedst evaluerer metoders anvendelighed, styrker og svagheder
  • En styrket professionalitet i forhold til forældresamarbejde
  • En markant styrket pædagogisk institutionsprofil

Underviser

Anna-Marie Glavind

Familie- og psykoterapeut

Varighed
09:00-15:30 eller efter aftale

Praktisk information
Du vil på forhånd få tilsendt kursusmateriale om forskellige Tidlig indsats metoder for at øge udbyttet på dagen.

 

 
KursusMaker

Nyhedsbrev

tilmeld nyhedsbrev Tilmeld nyhedsbrev
luk tilmeld nyhedsbrev